Zespół Downa a upośledzenie umysłowe

Choroby genetyczne to portal informacyjny. Poznaj z nami najbardziej powszechne jednostki chorobowe, szanse wyleczenia, rodzaje diagnozy i najczęstrze symptomy tych trudnych przypadłości.

Popularnym i dość długo utrzymującym się wytłumaczeniem przyczyn upośledzenia umysłowego było przypisywanie go do skutków zespołu Downa. Rozumiane to jednak było jako obniżenie ogólnych zdolności poznawczych mierzonych testem ilorazu inteligencji IQ, ale także znaczącym ograniczeniem samo adaptacji w najmniej dwóch strefach tj. komunikacja, samoobsługa czy twórczość itd.

Na dzień dzisiejszy wiadomo jest powszechnie, że za ogólne zdolności, poziom i jakość zachowań osób cierpiących na zespół Downa bardzo istotny wpływ mają warunki środowiskowe w jakich obraca się chory. Takim osobom bardzo można pomóc wczesną stymulacją, specjalistyczną poradą pedagogiczną – jak wychowywać takie dzieci i wspomagać ich rozwój oraz jak dostrzegać ich potrzeby.

Od niemalże wszystkich dzieci chorujących na zespół Downa możliwe jest oczekiwanie stałego rozwoju, przyswajania wiedzy czy nabywania nowych umiejętności od lat młodzieńczych aż po wczesną dorosłość. Taki rozwój ma swoje etapy – widoczne są dynamiczne okresy kiedy chore na zespół Downa dziecko nabywa je, ale istnieją również momenty kiedy procesy te są nieco wolniejsze i mniej zauważalne. Stopień upośledzenia determinuje tu bezpieczeństwo emocjonalne, stała i specjalistyczna opieka lekarska, wczesna edukacja itd. Większość chorych dzieci będzie wówczas umiarkowanie samodzielna, będzie potrafiło w miarę prawidłowo mówić oraz komunikować się, ale także będzie miało swoje własne zainteresowania i stale będzie je poszerzać.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*